Problemas com uso de 2 monitores Zorin OS - Problems with using 2 Zorin OS monitors

Trabalho em uma escola, os professores usam um computador e um projetor conectado a este pc via HDMI, o sistema operacional do computador é o Zorin OS, existe um problema que toda vez que o computador é ligado, o Zorin os exibe o video somente no projetor e só depois de logar com o usuário é liberada a opção de espelhar tela, o projetor esta ligado via HDMI e o monitor do computador via VGA, o monitor do computador está definido como monitor primario, mas mesmo assim o zorin os prioriza a entrada HDMI e exibe video somente no projetor enquanto não desbloquear a tela com o login de um usuário. como resolver?

Em resumo, quero que o zorin os sempre ligue espelhando a tela no projetor e monitor.

Observe que no windows não tenho esse problema, ao ligar o computador com windows, ele ja mantém ambas as telas duplicadas, esse problema besta com o zorin os está me impedindo de migrar todos os computadores para linux

Translation:

I work in a school, teachers use a computer and a projector connected to this pc via HDMI, the computer operating system is Zorin OS, there is a problem that every time the computer is turned on, Zorin os displays the video only on the projector and only after logging in with the user is the option to mirror screen released, the projector is connected via HDMI and the computer monitor via VGA, the computer monitor is set as the primary monitor, but even so zorin prioritizes them to the HDMI input and displays video only on the projector as long as it does not unlock the screen with a user's login. How to solve it?

In short, I want zorin to always turn them on by mirroring the screen on the projector and monitor.

Note that in windows I don't have this problem, when turning on the windows computer, it already keeps both screens duplicated, this silly problem with zorin os is preventing me from migrating all computers to linux

Response:

Welcome to the forum! So I've had a very similar issue to this, but I run a 3 monitor setup (quite the frustration). The fact that this still isn't addressed in Gnome is astonishing to me, and I think should be put SOMEWHERE in the display settings as to toggle the default login monitor.

Gripes aside, this is the solution that has worked for me:
Display Login Screen in External Monitor in Ubuntu 22.04 | 24.04 | UbuntuHandbook
However, if you try to google, you'll see this has been an issue since, well frankly, forever.

Hopefully you can give this a try and it'll get your problem fixed.

Translated:

Bem-vindo ao fórum! Então, eu tive um problema muito semelhante a este, mas eu executo uma configuração de 3 monitores (bastante frustração). O fato de que isso ainda não foi abordado no Gnome é surpreendente para mim, e acho que deveria ser colocado em algum lugar nas configurações de exibição para alternar o monitor de login padrão.

Queixas à parte, esta é a solução que funcionou para mim:
Exibir tela de login no monitor externo no Ubuntu 22.04 | 24.04 | UbuntuHandbook
No entanto, se você tentar pesquisar no Google, verá que isso tem sido um problema desde, francamente, desde sempre.

Espero que você possa tentar isso e resolver seu problema.

3 Likes

Welcome to the Forum!

I was so free to translate Your Thread Title to English for better Understandings. I hope it is okay for You.

Bem-vindo ao Fórum!

Tive a liberdade de traduzir o título do vosso tópico para inglês, para melhor compreensão. Espero que não haja problema para si.

2 Likes

Meu amigo, sua solução funcionou e com ela aprendi umas coisas e também me gerou uma outra dúvida.

1- No windows esse problema não acontece porque quando eu configuro para o windows duplicar a tela, ele salva essa configuração para sempre, e toda vez que ligo o windows ele já inicia duplicando a tela fazendo com que a tela de login seja exibida em ambos monitores.

2 Já no linux, quando eu configuro ele para duplicar a tela, toda vez que eu reinicio o computador ele volta para a configuração padrão de estender em vez de manter a configuração duplicar salva, gerando esse problema de somente um monitor exibir a tela de login. então a solução que me apresentou acima foi simplesmente mudar a tela primária do sistema para exibir a tela de login no monitor que eu selecionei como primário.

3- A melhor solução para esse problema em definitivo seria fazer com que o zorin OS tenha o mesmo comportamento do Windows, então a lógica seria criar um Shell Script onde toda vez que o Zorin OS iniciar, ele configure as telas para duplicar, assim a tela de login teoricamente seria exibida em ambos monitores, pode me ajudar a criar um script desse?

Translation:

My friend, your solution worked and with it I learned a few things and also generated another doubt in me.

1- On windows this problem does not happen because when I configure for windows to duplicate the screen, it saves this configuration forever, and every time I turn on windows it already starts duplicating the screen causing the login screen to be displayed on both monitors.

2 On linux, when I configure it to duplicate the screen, every time I restart the computer it goes back to the default setting of extending instead of keeping the duplicate configuration saved, generating this problem of only one monitor displaying the login screen. So the solution you presented to me above was to simply change the primary screen of the system to display the login screen on the monitor that I selected as the primary.

3- The best solution to this problem would definitely be to make zorin OS have the same behavior as Windows, so the logic would be to create a Shell Script where every time Zorin OS starts, it configures the screens to duplicate, so the login screen would theoretically be displayed on both monitors, can you help me create a script like this?

Eu vejo do que você está falando. Portanto, antes de tentar qualquer outra coisa, se você tentar definir seus monitores para duplicar, executar o comando para alterar a tela de login para corresponder e, em seguida, voltar para o modo de extensão, isso mantém a tela de login exibida em ambas as telas? Eu só quero saber, porque se isso acontecer, então a situação ideal seria ter esse script executado sempre que houver uma alteração na configuração de exibição no sistema (algo que eu não dei uma olhada, mas eu daria uma olhada porque eu também trabalho em um ambiente semelhante).

Translation:

I see what you're talking about. So before trying anything further, if you try to set your monitors to duplicate, then run the command to change the login screen to match, and then switching back to extend mode, does that keep the login screen displaying on both screens? I just want to know, because if it does, then the ideal situation would be to have that script run anytime there's a display configuration change on the system (something I haven't taken a look into, but I would take a look because I too, work in a similar environment).

I hadn't even thought to ask about this, so I'm glad someone did. I run Ubuntu from an SD card on a Steam deck using an external monitor, and it's a huge pain logging in for this reason. Thanks for the link!

1 Like

Like I said before, but I'll say again, this should've been fixed years ago, or at least an option to change.

1 Like